De Ondernemingsraad & AI; samen naar een toekomstbestendige werkvloer

De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) verandert de manier waarop we werken in een razend tempo. Van geautomatiseerde processen tot slimme analyses: AI biedt enorme kansen, maar roept ook belangrijke vragen op. Wat betekent AI voor de privacy van medewerkers? Hoe beïnvloedt het de werkdruk en banen? En welke rol speelt de ondernemingsraad (OR) in het bewaken van een eerlijke en mensgerichte implementatie?

Bij HBU Training & Advies helpen we jouw OR om grip te krijgen op deze complexe materie. Hieronder vind je praktische tools, inzichten en antwoorden op vragen zoals:

• Wat zijn ‘hallucinaties’ in AI?


Wat is het risico van AI in werving?


• Hoe bewaak je als OR de inzet van AI?


Met onder andere 100 veel gestelde vragen over AI voor Beginners (en de Ondernemingsraad) bieden we een toegankelijke start om AI te begrijpen en strategisch te benaderen.

Deze is onderverdeeld in aan aantal kopjes. Skip hier naar het kopje:
Wat is AI eigenlijk?
AI en Werk

AI in de praktijk – handige toepassingen

AI, privacy en ethiek

AI in de zorg, het onderwijs en de industrie

AI leren gebruiken: vaardigheden en mindset

AI en de rol van de ondernemingsraad

AI en regelgeving

Toekomst van AI

Verdere verdieping in AI voor werk, OR en samenleving

Overige en luchtige vragen

Samen zorgen we ervoor dat jouw OR klaar is voor de toekomst. Laten we beginnen!

Wat is AI eigenlijk?

1. Wat betekent AI?


AI staat voor kunstmatige intelligentie: technologie die taken uitvoert waarvoor normaal gesproken menselijke intelligentie nodig is, zoals leren, redeneren, plannen of begrijpen.

2. Hoe slim is AI eigenlijk?

AI is slim op een andere manier dan mensen. Het kan razendsnel grote hoeveelheden informatie analyseren, maar mist intuïtie, gevoel en context zoals wij die hebben.

3. Is AI hetzelfde als een robot?


Nee. Een robot is hardware; AI is software. AI kan in een robot zitten, maar AI werkt ook zonder een fysiek lichaam, zoals in apps of websites.

4. Waar zie ik AI in het dagelijks leven?


In spamfilters, Netflix-aanbevelingen, navigatie-apps, slimme thermostaten, gezichtsherkenning en chatbot-hulp op websites.

5. Kan AI zelfstandig nadenken?


Nee. AI ‘denkt’ niet zoals mensen. Het volgt algoritmen en leert van data, maar heeft geen bewustzijn of emoties.

6. Wat is ‘machine learning’?


Dat is een vorm van AI waarbij de computer leert van data, patronen herkent en zichzelf verbetert zonder dat iemand het telkens opnieuw programmeert.

7. Wie heeft AI uitgevonden?


AI is door meerdere mensen ontwikkeld sinds de jaren 1950. Bekende pioniers zijn Alan Turing, Marvin Minsky en John McCarthy.

8. Wat is het verschil tussen AI en ChatGPT?


ChatGPT is een toepassing van AI: een taalmodel dat menselijke tekst kan genereren en begrijpen. AI is de overkoepelende technologie.

9. Wat zijn de voordelen van AI?


Efficiëntie, foutreductie, snellere besluitvorming, personalisatie, toegang tot kennis en ondersteuning bij repetitieve taken.

10. Wat zijn de risico’s van AI?


Verlies van banen, bias/discriminatie in algoritmes, verlies van privacy, verkeerde beslissingen zonder toezicht.

AI en Werk

11. Gaat AI mijn baan overnemen?


Misschien. Beroepen met veel herhalende taken lopen meer risico. Tegelijk ontstaan nieuwe functies waarin mensen juist met AI samenwerken.

12. Welke beroepen lopen het meeste risico?


Administratief werk, klantenservice, data-analyse zonder interpretatie, eenvoudige productiebanen.

13. Hoe kan ik AI gebruiken in mijn werk?


Voor brainstormen, samenvattingen maken, e-mails schrijven, agendaplanning, onderzoek doen, taalcontrole of klantanalyse.

14. Moet ik leren programmeren om met AI te werken?


Nee. Veel AI-tools zijn gebruiksvriendelijk en werken via tekstinvoer (zoals ChatGPT) of knoppen.

15. Hoe verandert AI mijn vakgebied?


In elk vakgebied verschuift de focus naar creativiteit, interpretatie, communicatie en controle van AI-uitvoer.

16. Wat betekent AI voor de OR-werkzaamheden?


De OR krijgt een grotere rol in het beoordelen van AI-implementaties: denk aan privacy, gelijkheid, transparantie en werkdruk.

17. Kan AI mij helpen bij mijn OR-taken?


Ja. Denk aan het analyseren van documenten, voorbereiden van vergaderingen, schrijven van adviezen of simuleren van scenario’s.

18. Hoe bewaak je als OR de inzet van AI?


Door goede afspraken te maken over transparantie, ethiek, controle, HR-impact en door regelmatig overleg met bestuur en achterban.

19. Kan AI bijdragen aan betere communicatie met de achterban?

Zeker. AI kan helpen met teksten schrijven, nieuwsbrieven personaliseren, polls maken en informatie samenvatten.

20. Hoe blijf ik bij in een AI-wereld?


Door te oefenen met tools, ervaringen te delen, webinars te volgen en als OR-lid de dialoog aan te gaan met collega’s.

AI in de praktijk – handige toepassingen

21. Hoe gebruik ik AI om e-mails te schrijven?


Typ je boodschap in een tool zoals ChatGPT en vraag om een nette, heldere e-mail op basis van jouw input.

22. Kan AI mij helpen bij het plannen?


Ja. AI-tools zoals Notion, Motion of Microsoft Copilot helpen je prioriteiten stellen en efficiënt je dag organiseren.

23. Hoe kan AI mij helpen bij notuleren?


Met tools zoals Copilot (van Office), Otter.ai of Fireflies kun je gesprekken automatisch opnemen, transcriberen en samenvatten.

24. Wat zijn prompts en waarom zijn ze belangrijk?


Een prompt is je invoer aan een AI-tool. Hoe duidelijker je prompt, hoe beter de output. Prompten is dé nieuwe werkvaardigheid.

25. Kan AI een presentatie voor mij maken?


Ja. Tools zoals Beautiful.ai of Copilot in PowerPoint kunnen automatisch slides maken op basis van jouw tekst.

AI, privacy en ethiek

26. Wat gebeurt er met mijn data als ik AI gebruik?

Afhankelijk van de tool worden gegevens tijdelijk of blijvend opgeslagen. Lees altijd het privacybeleid. Gebruik bij voorkeur Europese tools voor gevoelig materiaal.

27. Is AI altijd eerlijk?


Nee. AI leert van data, en als die data bevooroordeeld zijn, is de uitkomst dat ook. Bijvoorbeeld bij selectieprocedures of kredietbeoordeling.

28. Wie is verantwoordelijk als AI een fout maakt?


Dat is juridisch nog niet volledig uitgekristalliseerd. In principe blijft de mens verantwoordelijk voor inzet en toezicht.

29. Hoe zorg je voor verantwoorde inzet van AI?


Door transparante keuzes te maken, menselijke controle in te bouwen en beleid te ontwikkelen dat ethiek centraal stelt.

30. Mag je zomaar AI inzetten op de werkvloer?


Niet zonder instemming bij impact op personeelsbeleid. De OR heeft instemmingsrecht op beoordelings- en toezichtssystemen (WOR art. 27).

AI in de zorg, het onderwijs en de industrie

31. Hoe verandert AI het werk in de zorg?


Denk aan medische beeldanalyse, automatisch rapporteren, planning en patiëntinteractie, maar menselijke zorg blijft essentieel.

32. Wat doet AI in het onderwijs?


AI ondersteunt bij gepersonaliseerd leren, automatische toetscorrectie en begeleiding, mits verantwoord ingezet.

33. Wat betekent AI voor fabriekswerk?


Automatisering neemt productietaken over, maar er ontstaat nieuw werk in onderhoud, data-analyse en toezicht.

34. Vervangt AI het werk van artsen of leraren?


Nee. AI ondersteunt. Alleen de menselijke relatie, empathie en interpretatie kunnen artsen en leraren bieden.

35. Wat betekent dit voor scholing van medewerkers?


Een leven lang leren wordt nog belangrijker. Al gaat met minder om feitjes leren en meer om de vaardigheden. Scholing op digitale vaardigheden en kritisch denken zijn cruciaal.

AI leren gebruiken: vaardigheden en mindset

36. Wat moet ik leren om goed met AI te werken?


Je hoeft geen techneut te zijn. Belangrijker zijn: goed vragen stellen (prompten), kritisch kijken naar de output en begrijpen wat AI wel en niet kan.

37. Hoe leer ik goed ‘prompten’?


Door te oefenen. Geef duidelijke context, stel specifieke vragen en test wat wel en niet werkt. Hoe preciezer, hoe beter.

38. Wat zijn voorbeelden van goede prompts?

Je bent lid van de ondernemingsraad en hebt de taak gekregen om een advies te schrijven over een voorgenomen besluit van de bestuurder. Het onderwerp kan bijvoorbeeld gaan over een reorganisatie, een nieuw thuiswerkbeleid, of de invoering van een AI-systeem. Gebruik de volgende structuur om je advies helder en overtuigend te maken:

  • Inleiding

    • Wat is de aanleiding voor dit advies?

    • Wat is het doel van jouw advies?

  • Huidige situatie

    • Beschrijf de huidige situatie of het probleem.

    • Welke feiten en cijfers zijn relevant?

  • Analyse

    • Wat zijn de belangen van de betrokken partijen (medewerkers, OR, bestuurder)?

    • Wat zijn de risico’s en gevolgen van het voorgenomen besluit?

  • Advies

    • Wat adviseert de OR concreet?

    • Welke argumenten ondersteunen dit advies?

    • Zijn er alternatieven die overwogen kunnen worden?

  • Samenvatting en vervolgstappen

    • Vat het advies kort samen.

    • Wat verwacht je van de bestuurder (bijvoorbeeld een reactie of besluit)?

Schrijf je advies in duidelijke, toegankelijke taal en zorg dat het kort en krachtig blijft. Gebruik kopjes om de structuur overzichtelijk te maken en onderbouw je standpunten met feiten en logica.

39. Kan iedereen leren werken met AI?


Ja. Net als leren e-mailen of Google gebruiken. Het vereist nieuwsgierigheid en bereidheid om te experimenteren.

40. Hoe help ik collega’s die het spannend vinden?


Laat eenvoudige voorbeelden zien. Begin laagdrempelig, zonder jargon. Bied hulp aan en laat fouten maken oké zijn.

41. Hoe houd ik mijn team AI-vaardig?


Door ruimte te maken voor experimenten, kennis te delen, ervaringen te bespreken en concrete werkproblemen samen op te lossen.

42. Wat zijn ‘AI-geletterdheid’ en ‘digitale weerbaarheid’?

AI-geletterdheid is het begrijpen hoe AI werkt en welke invloed het heeft. Digitale weerbaarheid is het kunnen omgaan met de risico’s.

43. Hoe leg ik AI uit aan iemand zonder technische achtergrond?


Vergelijk het met een slimme assistent. Je geeft opdrachten in gewone taal, en die probeert zo goed mogelijk te helpen, maar soms ook fout.

44. Welke tools zijn geschikt voor beginners?


ChatGPT, Copilot (Microsoft), Grammarly, Canva AI, Notion AI, Perplexity, allemaal laagdrempelig en met gratis versies.

45. Hoe blijf ik bij?


Volg updates van betrouwbare bronnen zoals de SER, vakbonden, AI-cafés, of AI-nieuwsbrieven van o.a. NRC, FD en AI.nl.

AI en de rol van de ondernemingsraad

46. Moet de OR zich bezighouden met AI?


Zeker. AI raakt werkprocessen, arbeidsomstandigheden, privacy en toezicht. Allemaal domeinen van de medezeggenschap.

47. Welke rechten heeft de OR bij AI-toepassingen?

Instemmingsrecht bij beoordelings- en toezichtssystemen, adviesrecht bij reorganisaties, initiatiefrecht om AI-beleid te agenderen.

48. Hoe signaleer je als OR dat AI opkomt in de organisatie?


Let op digitaliseringsprojecten, HR-systemen, ICT-upgrades, of woorden als “efficiëntie”, “data-gedreven” of “automatisering”.

49. Hoe stel je als OR vragen over AI aan de bestuurder?


Bijvoorbeeld: “Welke AI-toepassingen worden overwogen?” “Wat zijn de doelen?” “Wat betekent dit voor werkdruk en zeggenschap?”

50. Wat is een goed startpunt voor AI-beleid in de organisatie?


Een AI-principesverklaring: afspraken over transparantie, menselijke controle, ethiek, veiligheid en betrokkenheid van medewerkers.

51. Kan de OR een AI-audit vragen?


Ja. Als er twijfels zijn over ethiek, bias of privacy, kan de OR aandringen op onafhankelijke toetsing of evaluatie.

52. Hoe borg je menselijke maat bij AI-gebruik?


Door te eisen dat beslissingen met impact op mensen altijd menselijke toetsing krijgen én bezwaar mogelijk blijft.

53. Wat kan de OR doen bij zorgen over AI?


Gebruik je initiatiefrecht, stel kritische vragen, organiseer gesprekken met collega’s, betrek HR en schakel zo nodig externe experts in.

54. Kan AI helpen bij OR-training en -kennisdeling?


Zeker. AI-tools kunnen samenvattingen maken, begrippen uitleggen, simulaties draaien en helpen bij scenario-denken.

55. Wat doet AI met vertrouwen binnen de organisatie?

Dat hangt af van de openheid. Als AI stiekem of top-down wordt ingevoerd, schaadt dat vertrouwen. Transparantie is cruciaal.

AI en regelgeving

56. Welke wetten zijn relevant bij AI op het werk?

•    De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

•    De Wet op de Ondernemingsraden (WOR)

•    De Arbeidsomstandighedenwet

•    Europese AI-verordening (AI Act, in opkomst)

57. Wat staat er in de Europese AI Act?


Een classificatie van AI-systemen op basis van risico. Bij hoge risico’s gelden strenge eisen voor transparantie, toezicht en menselijk ingrijpen.

58. Is AI altijd AVG-proof?


Nee. AI-systemen moeten zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. Data mag niet zomaar gebruikt worden voor nieuwe doelen.

59. Wat is het standpunt van vakbonden over AI?


Vakbonden pleiten voor transparantie, inspraak, bescherming van werk en eerlijke verdeling van opbrengsten uit AI.

60. Wat moet een AI-tool minimaal kunnen om juridisch betrouwbaar te zijn?


Uitlegbaarheid, menselijke controle, mogelijkheid tot bezwaar, dataminimalisatie en transparantie over herkomst van data.

Toekomst van AI

61. Hoe ziet de werkplek eruit over 10 jaar?


Sterk geautomatiseerd, hybride (mens + AI), minder routine, meer toezicht en ethische dilemma’s, en dus meer zeggenschap nodig.

62. Komt er een ‘superintelligente AI’?


Misschien ooit. Maar de huidige systemen zijn ver van menselijke algemene intelligentie. We zitten nu nog in de fase van ‘narrow AI’.

63. Hoe verandert AI leiderschap?


Leiders moeten AI begrijpen, inzetten met zorg én ethiek centraal stellen. Coachend leiderschap en digitale vaardigheden worden belangrijker.

64. Krijgen we een AI-collega?


Ja. AI-tools worden straks net zo normaal als e-mail of Excel. Ze werken met je mee en leren van je gedrag.

65. Wordt werk leuker met AI?


Als we het goed organiseren wel. Minder repetitief werk, meer ruimte voor creativiteit en betekenisvol werk.

Verdere verdieping in AI voor werk, OR en samenleving

66. Wat is deep learning?

Deep learning is een geavanceerde vorm van machine learning waarbij een AI leert door gebruik van kunstmatige neurale netwerken. Het lijkt op hoe ons brein werkt, met meerdere ‘lagen’ van analyse. Zo leert een AI bijvoorbeeld eerst vormen, dan objecten, dan betekenis.

67. Hoe voorkom je AI-discriminatie?


Door kritisch te kijken naar de data waarmee het systeem wordt getraind. Als die data vooroordelen bevat (bijvoorbeeld over geslacht of etniciteit), neemt AI die over. Transparantie, diversiteit in ontwikkelteams en toetsing helpen dit voorkomen.

68. Wat doet AI met onze concentratie?

AI kan helpen om focus terug te krijgen (bijvoorbeeld met slimme agenda’s of tekst samenvattingen) maar ook afleiden, zoals bij automatische meldingen. De uitdaging is om AI bewust en doelgericht in te zetten, niet als constante prikkel.

69. Is AI goed voor duurzaamheid?


Potentieel wel: AI kan energieverbruik optimaliseren, verspilling verminderen en duurzamer transport plannen. Maar de energie die AI zelf verbruikt is aanzienlijk en dat vraagt om bewuste keuzes.

70. Hoe kun je AI ‘trainen’?


Door voorbeelden te geven van gewenste antwoorden of uitkomsten. Bijvoorbeeld: “Als iemand dit vraagt, geef dan dát antwoord.” Sommige AI-tools kun je finetunen met jouw data of voorkeuren.

71. Wat zijn open-source AI-modellen?


Dat zijn AI-modellen waarvan de broncode vrij beschikbaar is. Iedereen mag ze gebruiken, aanpassen of door ontwikkelen. Ze stimuleren innovatie én vragen om zorgvuldigheid in gebruik.

72. Kan AI in de OR zorgen voor minder vergaderdruk?


Ja. AI kan samenvattingen maken van notulen, actiepunten uitwerken, agendapunten voorbereiden en informatie overzichtelijker presenteren, waardoor vergaderingen korter en effectiever kunnen zijn.

73. Wat is ‘generatieve AI’?


AI die zelf iets ‘nieuws’ kan maken: teksten, beelden, muziek, code. ChatGPT is een voorbeeld van tekstuele generatieve AI. Het maakt content op basis van wat het geleerd heeft.

74. Hoe bescherm je werknemers tegen AI-stress?

Geef duidelijkheid over wat AI doet en wat het níét doet. Geef mensen controle over het gebruik, zorg voor inspraak en bied ondersteuning bij leren werken met nieuwe technologie.

75. Kun je AI leren om je stijl te gebruiken?


Ja. Door het AI-model voorbeelden te geven van hoe jij schrijft of praat, kan het jouw toon en stijl overnemen. Denk aan e-mails, verslagen of beleidsnotities.

76. Wat is het verschil tussen AI en algoritmes?


Een algoritme is een set vaste instructies: “als dit gebeurt, doe dan dat.” AI is veel flexibeler en leert van data. AI gebruikt vaak algoritmes, maar kan ook zelf verbanden ontdekken.

77. Hoe leg je AI uit aan een leek?


“AI is een soort slimme robot in de computer. Hij leert van voorbeelden en probeert je te helpen, maar hij weet niet alles, dus je moet goed blijven nadenken.”

78. Wat zijn ‘hallucinaties’ in AI?


Als een AI iets verzint wat niet klopt. Bijvoorbeeld foute cijfers of niet-bestaande bronnen, dan noemen we dat een hallucinatie. De AI ‘gelooft’ het zelf, maar jij moet het controleren. Wanneer dit gebeurd geef dit ook aan en doe een duimpje naar beneden. Zo leert de AI weer van jou.

79. Kan AI leren van gesprekken?


Sommige AI’s leren voortdurend bij, andere niet. In ChatGPT bijvoorbeeld leer je alleen binnen een gesprek; het systeem onthoudt je input niet tenzij je daar expliciet toestemming voor geeft (zoals bij aangepaste instructies).

80. Wat is het risico van AI in werving?

Dat het onbedoeld discrimineert of mensen uitsluit op basis van vooroordelen in de data. Of dat er een prompt verstopt zit in de tekst. Transparantie, toetsing en menselijke controle zijn essentieel bij selectieprocedures met AI.

81. Wat doet AI met creativiteit?


AI kan creatieve ideeën genereren, maar mist intuïtie, gevoel en ervaring. Voor creatieve beroepen biedt het inspiratie of ondersteuning, maar de regie blijft bij de mens.

82. Kun je AI ‘heropvoeden’?

In zekere zin: door nieuwe input of feedback kun je AI bijsturen, maar niet volledig herprogrammeren als gebruiker. Voor structurele aanpassingen is toegang tot het model nodig.

83. Wat zijn AI-pioniersbedrijven?


Organisaties die AI al breed inzetten, zoals ASML, bol.com, Rabobank, Philips of sommige overheden. Ze experimenteren met HR-tools, procesautomatisering of klantinteractie via AI. Denk aan AI telefoontjes en chatbots.

84. Kan AI een OR-verslag schrijven?


Ja, mits je duidelijke input geeft. Bijvoorbeeld: “Vat dit overleg samen in 10 punten voor een OR-nieuwsbrief.” Controleer wel altijd of het klopt en goed overkomt.

85. Wat is de rol van HR bij AI?


HR speelt een sleutelrol bij de invoering van AI: toezicht op eerlijke toepassing, communicatie, scholing en toetsing van ethische grenzen. Ook HR zelf gebruikt steeds vaker AI-tools.

86. Moet AI altijd zichtbaar zijn?


Ja, transparantie is cruciaal. Medewerkers moeten weten wanneer ze met AI te maken hebben, wat die doet en hoe beslissingen tot stand komen.

87. Wat zijn ‘black box’-systemen?


AI-systemen waarvan je de werking niet kunt doorgronden. Ze geven een uitkomst, maar je weet niet hoe die tot stand komt. Risicovol bij beslissingen met grote impact.

88. Hoe ziet een AI-beleidsdocument eruit?


Een overzicht van: doelen, principes (zoals transparantie en veiligheid), toepassingen, verantwoordelijkheden, rechten van medewerkers, toetsing en evaluatie.

89. Kun je AI in de cao opnemen?


Steeds vaker wel. Bijvoorbeeld afspraken over transparantie, toezicht, scholing of bescherming van banen bij digitalisering. Dit is een nieuwe onderhandelingspraktijk.

90. Wat is een digitale OR-assistent?


Een AI-toepassing die OR-leden ondersteunt, bijvoorbeeld bij het opstellen van vragen, samenvatten van documenten of voorbereiden van een overleg. Denk aan ChatGPT met OR-kennis.

91. Is AI per definitie objectief?


Nee. AI is zo objectief als de data waarmee het getraind is. En data komt van mensen, met al hun aannames, voorkeuren en fouten. Objectiviteit vereist controle en bijsturing.

92. Wat is het verschil tussen supervised en unsupervised learning?

Bij supervised learning krijgt de AI voorbeelden met het juiste antwoord (bijv. “dit is een kat”). Bij unsupervised learning zoekt de AI zelf verbanden zonder uitleg (bijv. “deze beelden lijken op elkaar”).

93. Hoe kun je AI democratisch controleren?


Door medezeggenschap, toezicht door mensen, toetsing op maatschappelijke normen én wetgeving. En door burgers te betrekken bij de ontwikkeling van beleid.

94. Wat is het effect van AI op functiewaardering?


Functies veranderen: minder administratie, meer coördinatie of interpretatie. Functiewaardering moet regelmatig worden herzien om recht te doen aan deze verschuivingen.

95. Hoe maak je als OR een visie op technologie?


Organiseer gesprekken met de achterban, stel ethische kaders op, werk samen met HR en bestuur, en formuleer uitgangspunten voor mensgericht technologisch beleid.

Overige en luchtige vragen

96. Kan AI humor begrijpen?


Een beetje. AI kan grappen herkennen of zelfs genereren, maar snapt de context of ironie vaak minder goed.

97. Is AI gevaarlijk?


AI op zich niet, het hangt af van de inzet. Zoals bij vuur of elektriciteit draait het om hoe verantwoord we ermee omgaan.

98. Heeft een AI gevoelens?

Nee. AI heeft geen bewustzijn, gevoelens of verlangens.

99. Kun je AI vertrouwen?


Je kunt AI gebruiken, maar niet blind vertrouwen. Controleer altijd de uitkomst. Vertrouwen komt met verstand.

100. Heeft AI ethiek?


Niet uit zichzelf. Ethiek komt van de mensen die AI bouwen en inzetten.

8.4

Score voor HBU Training en advies… na 31 ervaringen.

  • "Deze trainer heeft veel ervaring en kennis, kan goed peilen waar de behoefte van de groep ligt en zorgt ervoor dat je als team echt een stapje verder komt met een cursus die zowel leerzaam als leuk is."
  • "Positieve training. Theorie waar nodig. Discussie waar mogelijk en oefening waar gewenst met ruimte voor eigen initiatief. Voor onze medezeggenschap is een concreet resultaat dat we ons beter willen profileren m.b.v. agile werken. De basis daarvoor is gelegd tijdens training."
  • "Uitwisseling met OR van andere bedrijfstakken. Aanpak, ideeën. Vooral praktische insteek en het voor houden van spiegel zorgt ook voor andere kijk op je eigen werk en aanpak. Dat werkt erg prettig. "
  • "Leuke inspirerende training met weer een andere kijk op het voeren van dagelijks bestuur. Ondanks de jaren lange ervaring in de medezeggenschap, heb ik weer voldoende geleerd en bagage meegekregen om onze mensen te inspireren en mee te bewegen."
  • "Goede training van een trainer die op een plezierige manier gaat voor resultaat. Het prettige is dat hij je bij de les houdt, zorgt voor zinnige discussies en niet schroomt om in te grijpen als te veel van de koers wordt afgeweken."
  • "leerzaam, zinvol, to the point, goed ingaan op dagelijkse omstandigheden, fijn om afwisseling te hebben door middel van korte pauzes waardoor de aandacht er goed bij gehouden kon worden. Ook fijn dat er op z'n tijd een grapje gemaakt wordt. Deskundig persoon"
  • "Heldere uitleg, vriendelijk en geduldig persoon, goede methodes om zaken duidelijk te maken. Structuur en overzicht kan beter, niet altijd duidelijk waar we mee bezig waren of wat we gingen doen."
  • "Goed is dat hij rekening houdt van de wensen van de mensen .En zelfs tijdens de cursus gewoon kan afwijken van het programma . Fijne Trainer verheug me op de volgende cursus "
  • "Heb helaas maar een deel van de cursus meegemaakt, maar wel de essentie begrepen: adviseren doe je zo vroeg mogelijk! De trainer heeft niet alleen heldere sheets, maar laat je de boodschap ook zelf ervaren. "
  • "goed theoretisch kader aangeboden met goede vertaling naar praktisch handelen en goede praktijk oefeningen. Er hadden iets meer persoonlijke terugkoppelingen gegeven kunnen worden het begin was iets aftastend en onduidelijk tweede deel vond ik erg goed "
Deel je ervaring

Contactinformatie

  • HBU Training en Advies
  • Karel Doormanlaan 187

  • 3572 NV Utrecht

  • KvK nummer: 64897710
  • BTW nummer: NL176472538B01

© 2025 HBU Training en Advies

WhatsApp Contact

Stel je vraag aan Hielke HBU OR Expert

HBU Training & Advies