Beter met je bestuurder omgaan

Manieren om invloed uit te oefenen. En dan gaat het vooral over oneindig veel invloed.

Dus waar we vandaag naar gaan kijken, of tenminste deze blogs, gaan over 12 manieren om beter met je bestuurder te leren omgaan. Dit is een serie, dus we hebben totaal 12 blogs waarin jullie uitgelegd krijgen over hoe je op een eenvoudige manier, zonder wetten of regels te benoemen, de samenwerking met je bestuurder kan verbeteren waardoor jullie als OR meer invloed kunnen uitoefenen.

 

En daarnaast ook hoe je meer plezier en voldoening kan beleven aan het werk in de OR. Want de manieren die ik jullie aanreik, zijn zeer effectief en gebaseerd op oeroud menselijk gedrag en allerlei wetenschappelijke gegevens, zoals hoe de menselijke geest werkt en hoe jouw brein werkt.

 

Kortom, het geeft veel meer mogelijkheden om jullie zintuigen in te zetten terwijl je bezig bent met de medezeggenschap. En natuurlijk is het belangrijk om te beseffen dat onderdeel van jullie werkwijze is dat je een bepaalde manier, toon, relatie, en samenwerking hebt met de bestuurder.

 

En als je deze dingen gaat toepassen, betekent dat dat je daarin een verandering gaat aanbrengen. Het is belangrijk om te beseffen dat elke verandering in jullie gedrag, of dat nou individueel is of collectief, extra energie vraagt en veel herhaling voordat je een ander patroon hebt aangeleerd. Niet voor niets falen bij velen jaarlijks de goede voornemens om…. te doen.

 

Het is gewoon een feit dat eigenlijk heel eenvoudig uit te leggen is. Je brein, ons brein, ons lichaam is ingesteld om zo min mogelijk energie te verbruiken, omdat je lijf eigenlijk energie wil besparen voor het moment dat je in crisis bent of dat je het nodig hebt om te vluchten of te vechten, etc. Dus als je iets nieuws wil gaan doen, is dat een afwijking van het patroon en dat vraagt om extra energie in het brein en daar biedt je lijf weerstand tegen vanuit de ‘overlevingsdrang’.

 

Dus wat voor gedrag dan ook, elke gedragsverandering vraagt extra energie om het patroon te doorbreken. Nou, doordat jullie daar nu van bewust zijn, kan ik jullie nu met een gerust hart vertellen over datgene wat er allemaal kan spelen in jullie relatie met de bestuurder en de rest van de organisatie, maar vooral ook hoe je die kan beïnvloeden.

 

Dus hoe kan je beter omgaan met je bestuurder? Dat is ongeveer de boodschap. En beter wil dan niet zeggen dat je inderdaad in alle gevallen zijn vriendelijkheid oproept, want dat is afhankelijk van zijn persoonlijke mening over wat hij vindt dat jullie doen of zouden moeten doen.

 

Het is belangrijk om te beseffen dat jullie je eigen autonomie hebben ten aanzien van dat punt. Mijn eerste stappen, van de vijf stappen model uit mijn boek ‘Oneindig Veel Invloed’ te koop bij managementboek.nl.  Jullie bepalen zelf wat jullie belangrijk vinden en hoe jullie het willen, en op welke wijze de relatie in samenwerking met de bestuurder tot stand komt, en dat wordt niet alleen of voornamelijk bepaald door de bestuurder.

 

Nou, dan zeggen jullie natuurlijk allemaal: "Dat klopt, dat klopt Hielke, hou op, wij bepalen zelf hoe we onze relatie vormgeven en daar heeft de bestuurder niks mee te maken." En dat is waar. Jullie bepalen het zelf, en tegelijkertijd ben je afhankelijk van degene die aan de andere kant van de tafel zit, namelijk die samen met jullie dingen moet doen.

 

En vanuit mijn praktijk kom ik regelmatig tegen dat de opvattingen ten aanzien van wat een goede relatie met de OR is, nogal verschillend is ten opzichte van elkaar. En dat wil niet zeggen dat dat negatief is, maar dat het gewoon verschillend is. Dus er zijn verschillen over de manier waarop je als OR kan opkomen voor de belangen van de medewerkers. Sommige bestuurders vinden dat zij, samen met het MT dat uitstekend kunnen. Andere bestuurders vinden het tegenovergestelde, elke variatie kom ik tegen. En elke keer geef ik de OR de keuze om zelf vanuit hun ‘autonome positie (stap 1)’ te kiezen voor een manier die recht doen aan hun positie en autoriteit. En met autoriteit bedoel ik dat jullie als OR de wijsheid van de werkvloer bezitten. Dus lees, luister, leer en probeer.

 

Introductie van de begrippen:

1.   Voorlopig standpunt in nemen op basis van voorlopig informatie: Niet vragen, maar stellen

Met een vraag maak je je afhankelijk van een antwoord zonder dat je gesprekspartner weet wat jij eigenlijk wil of belangrijk vindt. Jouw mening te weten komen is waarom hij met je praat. Dus vertel wat je wil of vindt en laat daarna een stilte vallen.

2.   Twee huizen metafoor:

Vertel vanuit je eigen ‘werkvloer’ perspectief, nodig uit om uit te wisselen. Door als OR zelf een perspectief op de zaak te vormen, dat wil zeggen: als er een verandering in de organisatie plaatsvindt kan je daar als OR zelf ook een (soms beperkt) beeld bij vormen en dit beschrijven. Vervolgens vertel je dit in een vergadering en neem je de gelegenheid om jullie perspectief te tonen en vervolgens vraag je aan de bestuurder hetzelfde te doen.

3.   Communiceer Slijmscherp:

Slijmscherp communiceren doe je door met extreem vriendelijke woorden de zaken zeer helder en zakelijk uit te leggen, te stellen of te vragen. Door deze manier van communiceren is het bijna niet mogelijk ‘Nee’ te zeggen in reactie op jullie punt. 

4.   Werk met criteria 

a.     Zorgvuldig geformuleerde criteria bieden keuze of beleidsvrijheid aan de bestuurder zodat helder is binnen welke kaders hij kan beslissen om niet af te wijken van jullie perspectief/wens. (Dat is tijdswinst voor beiden)

5.   Pas toe of leg uit (COE)

Schriftelijk vaststellen: Doe wat wij willen of leg schriftelijk uit waarom je dat niet wil of opvolgt. Het krachtigste instrument om invloed uit te oefenen.

6.   Elkaar niet verrassen

Zorg dat je tijdig, vooraf precies en gedetailleerd beschreven hebt wat je vindt. Zodat je tijdens het overleg spreekt over de inhoud in plaats van ‘Interessant! We nemen het mee…..’

7.   Wederkerigheid

Spreek en handel hetzelfde als je gesprekspartner. Jullie zijn gelijkwaardig toch?

8.   Dialoog i.p.v. discussie 

Discussie=strijd=vechten, vriezen of vluchten (vvv). Je creatieve brein (PFC) gaat uit als je in VVV-stand komt.

9.   Talenten ontdekken, Verschillen productief maken

Weet wie wat goed kan en maak daar gebruik van.

10. Gebruik je meerdere intelligenties

Hoofd, hart en buik zijn waardevolle ‘instrumenten’ om naar te luisteren. Vertraag jezelf af en toe en ervaar wat jouw intelligenties je vertellen over de situatie waarin jij je bevind. ‘Luister’ en handel ernaar.

11. Houdt rekening met de Onderstroom en de Bovenstroom

De bovenstroom wordt gemanaged, de onderstroom is het gevoel van mens en organisatie. Luister en houdt rekening met beiden anders ontstaat er a-synchroniciteit.

12.   Kracht van binnenuit geeft kracht voor buiten

Vanuit jouw energiepunt kan je zoveel kracht halen dat je gesprekspartner niet twijfelt over wat hij moet doen. Hij gaat serieus aan de slag met wat jij vertelt. Dus maak contact met jouw energiepunt en je bent krachtiger dan ooit tevoren.

Deel op LinkedIn

Reacties worden op prijs gesteld!

8.4

Score voor HBU Training en advies… na 31 ervaringen.

  • "Deze trainer heeft veel ervaring en kennis, kan goed peilen waar de behoefte van de groep ligt en zorgt ervoor dat je als team echt een stapje verder komt met een cursus die zowel leerzaam als leuk is."
  • "Positieve training. Theorie waar nodig. Discussie waar mogelijk en oefening waar gewenst met ruimte voor eigen initiatief. Voor onze medezeggenschap is een concreet resultaat dat we ons beter willen profileren m.b.v. agile werken. De basis daarvoor is gelegd tijdens training."
  • "Uitwisseling met OR van andere bedrijfstakken. Aanpak, ideeën. Vooral praktische insteek en het voor houden van spiegel zorgt ook voor andere kijk op je eigen werk en aanpak. Dat werkt erg prettig. "
  • "Leuke inspirerende training met weer een andere kijk op het voeren van dagelijks bestuur. Ondanks de jaren lange ervaring in de medezeggenschap, heb ik weer voldoende geleerd en bagage meegekregen om onze mensen te inspireren en mee te bewegen."
  • "Goede training van een trainer die op een plezierige manier gaat voor resultaat. Het prettige is dat hij je bij de les houdt, zorgt voor zinnige discussies en niet schroomt om in te grijpen als te veel van de koers wordt afgeweken."
  • "leerzaam, zinvol, to the point, goed ingaan op dagelijkse omstandigheden, fijn om afwisseling te hebben door middel van korte pauzes waardoor de aandacht er goed bij gehouden kon worden. Ook fijn dat er op z'n tijd een grapje gemaakt wordt. Deskundig persoon"
  • "Heldere uitleg, vriendelijk en geduldig persoon, goede methodes om zaken duidelijk te maken. Structuur en overzicht kan beter, niet altijd duidelijk waar we mee bezig waren of wat we gingen doen."
  • "Goed is dat hij rekening houdt van de wensen van de mensen .En zelfs tijdens de cursus gewoon kan afwijken van het programma . Fijne Trainer verheug me op de volgende cursus "
  • "Heb helaas maar een deel van de cursus meegemaakt, maar wel de essentie begrepen: adviseren doe je zo vroeg mogelijk! De trainer heeft niet alleen heldere sheets, maar laat je de boodschap ook zelf ervaren. "
  • "goed theoretisch kader aangeboden met goede vertaling naar praktisch handelen en goede praktijk oefeningen. Er hadden iets meer persoonlijke terugkoppelingen gegeven kunnen worden het begin was iets aftastend en onduidelijk tweede deel vond ik erg goed "
Deel je ervaring

Contactinformatie

  • HBU Training en Advies
  • Karel Doormanlaan 187

  • 3572 NV Utrecht

  • KvK nummer: 64897710
  • BTW nummer: NL176472538B01

© 2025 HBU Training en Advies

WhatsApp Contact

Stel je vraag aan Hielke HBU OR Expert

HBU Training & Advies