Waarom duidelijke afspraken essentieel zijn

Het moment van verwachtingen: waarom duidelijke afspraken essentieel zijn

In de dynamiek van elke organisatie, werken we dagelijks met mensen vanuit verschillende functies, perspectieven en belangen. Een bestuurder denkt anders dan een medewerker op de werkvloer, en een HR-professional heeft vaak een ander beeld van de situatie dan iemand van de werkvloer. Dat is geen oordeel of goed of fout. Dat is logisch. Daarnaast is het ook nog afhankelijk van de mate waarop jij als persoon autonoom bent, privé, in je werk of als OR-lid. Zie mijn vorige artikel Maar het wordt ingewikkeld wanneer we met elkaar afspraken maken, zonder dat we écht weten of we hetzelfde bedoelen.

Verwachtingen zijn zelden neutraal

Iedereen brengt zijn eigen referentiekader mee naar een overleg. Wie gewend is om strategisch te denken, heeft automatisch een ander toekomstbeeld dan iemand die administratief werk doet of juist op de werkvloer werkt. En als je vanuit die verschillende kaders afspraken maakt, zonder expliciet te maken wat je bedoelt, ontstaan er misverstanden.

Neem bijvoorbeeld een overleg waarin meerdere partijen aan tafel zitten: de ondernemingsraad, HR, een bestuurder en een notulist van buitenaf. Wat op papier een heldere afspraak lijkt, wordt in de praktijk door iedereen anders geïnterpreteerd. En dat leidt vaak tot verwarring. Want: wat is er nou écht afgesproken?

De kracht van expliciet zijn

Het gebeurt vaker dan we denken: er worden beloftes gedaan, er wordt ja gezegd, maar wat er precies is afgesproken blijft onduidelijk. Dat komt omdat we verwachtingen niet uitspreken of niet toetsen. En als we dat niet doen, krijgen we vroeg of laat te maken met teleurstelling of wrijving.

Wat helpt, is om vóór een overleg alvast goed na te denken over wat je belangrijk vindt. Zet het op papier, benoem je standpunt, en maak je verwachtingen expliciet. Daarmee voorkom je dat een ander je woorden invult of verkeerd begrijpt.

Een paar praktische tips:
  • Formuleer vooraf je standpunten. Schrijf op wat je belangrijk vindt en waarom.

  • Deel dit vooraf met je gesprekspartners. Geef ruimte om te reageren of verduidelijking te vragen.

  • Leg afspraken zwart-op-wit vast. Benoem expliciet: dit is wat we hebben afgesproken, dit is wat we bedoelden, en dit is het beoogde resultaat.

  • Wees transparant naar je achterban. Vertel wat er besproken is, wat er is overgenomen en waarom bepaalde punten wel of niet zijn meegenomen.

Medezeggenschap wordt zo krachtiger en transparanter naar de achterban

Door helder te zijn over verwachtingen, wordt medezeggenschap niet alleen effectiever, maar ook toegankelijker. Als je als OR of vertegenwoordiger duidelijk kunt uitleggen wat er is besproken en waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt, creëer je vertrouwen. Het maakt het proces controleerbaar en dat is soms heel prettig, zowel voor jezelf als voor de mensen die je vertegenwoordigt.

Dus: neem de tijd om na te denken over wat je wilt zeggen, formuleer het helder, en zorg dat je gesprekspartner de tijd krijgt om jouw perspectief echt te begrijpen. Duidelijke communicatie maakt samenwerken een stuk eenvoudiger en afspraken waardevoller.

Succes! En wil je hier verder over sparren? Dan weet je me te vinden.

Reacties worden op prijs gesteld!

8.4

Score voor HBU Training en advies… na 31 ervaringen.

  • "Deze trainer heeft veel ervaring en kennis, kan goed peilen waar de behoefte van de groep ligt en zorgt ervoor dat je als team echt een stapje verder komt met een cursus die zowel leerzaam als leuk is."
  • "Positieve training. Theorie waar nodig. Discussie waar mogelijk en oefening waar gewenst met ruimte voor eigen initiatief. Voor onze medezeggenschap is een concreet resultaat dat we ons beter willen profileren m.b.v. agile werken. De basis daarvoor is gelegd tijdens training."
  • "Uitwisseling met OR van andere bedrijfstakken. Aanpak, ideeën. Vooral praktische insteek en het voor houden van spiegel zorgt ook voor andere kijk op je eigen werk en aanpak. Dat werkt erg prettig. "
  • "Leuke inspirerende training met weer een andere kijk op het voeren van dagelijks bestuur. Ondanks de jaren lange ervaring in de medezeggenschap, heb ik weer voldoende geleerd en bagage meegekregen om onze mensen te inspireren en mee te bewegen."
  • "Goede training van een trainer die op een plezierige manier gaat voor resultaat. Het prettige is dat hij je bij de les houdt, zorgt voor zinnige discussies en niet schroomt om in te grijpen als te veel van de koers wordt afgeweken."
  • "leerzaam, zinvol, to the point, goed ingaan op dagelijkse omstandigheden, fijn om afwisseling te hebben door middel van korte pauzes waardoor de aandacht er goed bij gehouden kon worden. Ook fijn dat er op z'n tijd een grapje gemaakt wordt. Deskundig persoon"
  • "Heldere uitleg, vriendelijk en geduldig persoon, goede methodes om zaken duidelijk te maken. Structuur en overzicht kan beter, niet altijd duidelijk waar we mee bezig waren of wat we gingen doen."
  • "Goed is dat hij rekening houdt van de wensen van de mensen .En zelfs tijdens de cursus gewoon kan afwijken van het programma . Fijne Trainer verheug me op de volgende cursus "
  • "Heb helaas maar een deel van de cursus meegemaakt, maar wel de essentie begrepen: adviseren doe je zo vroeg mogelijk! De trainer heeft niet alleen heldere sheets, maar laat je de boodschap ook zelf ervaren. "
  • "goed theoretisch kader aangeboden met goede vertaling naar praktisch handelen en goede praktijk oefeningen. Er hadden iets meer persoonlijke terugkoppelingen gegeven kunnen worden het begin was iets aftastend en onduidelijk tweede deel vond ik erg goed "
Deel je ervaring

Contactinformatie

  • HBU Training en Advies
  • Karel Doormanlaan 187

  • 3572 NV Utrecht

  • KvK nummer: 64897710
  • BTW nummer: NL176472538B01

© 2025 HBU Training en Advies

HBU Training & Advies