Kennisbank

Smartmoves voor de Ondernemingsraad
OR COR Tips en Tricks
Leiderschap
Ondernemingsraad Wet op de ondernemingsraden

Smartmoves fase contact met de achterban

1. Formuleer een voorlopige mening op basis van voorlopige informatie, (een VenV mening)

2. Breng informatie naar de achterban, maak gebruik van wederkerigheid. Vraag om hulp bij het toetsen van jullie beeld of mening

3. Gebruik/ maak een ambassadeursnetwerk van oud-OR leden die je regelmatig nog even benaderd. Wees daarin selectief maar wel correct.

4. Presenteer je als, en wees deskundige op het door jou behandelde onderwerp. Als jij specialist bent in jouw onderwerp word je als betrouwbaar gezien en sta je al 1-0 voor. Daarnaast gaat het brein van je gesprekspartner aantoonbaar minder actief op zoek naar tegenargumenten en kritische vragen.

5. Benoem zo nu en dan eens onzekerheden (of zelfs nadelen), wanneer je iemand in beweging wilt krijgen of zijn mening over jullie voorstel te krijgen.

6. Maak een contactplan met een heldere boodschap die voor iedereen hetzelfde is, verdeling van de groepen collega’s. Wie communiceert wat met wie op welk moment.

7. Werk met een lobby-memo als je wat meer informatie wil delen en de mening van de achterban op de langere termijn wil beïnvloeden.

8. Zodra je een serieus gerucht verneemt ga je serieus op onderzoek uit bij de stakeholders die daar iets van af zouden kunnen weten.

9. Bespreek elke gerucht met het DB vervolgens met de hele OR, gebruik OBOB in fase 2.

10. Bepaal vooraf wat je met de communicatie wil bereiken:

a. Informeren

b. Betrekken

c. Mobiliseren

Afhankelijke van de keuze die je gemaakt hebt pas je je boodschap aan.

Toelichting

Gebruik de wet van de wederkerigheid. De wet van wederkerigheid oftewel: wanneer jij een persoon iets geeft, zal deze persoon proberen iets terug te geven. Hoe voer je dit uit in de marketing of communicatie?

Collega’s willen je graag helpen maar vinden het spannend hun eigen mening eerst te geven. Eigenlijk heel begrijpelijk, want je weet nooit wat er gebeurt als je je mening geeft en die blijkt af te wijken van hetgeen de ander vindt.

Dus begin altijd met de vraag of ze jou willen helpen met je OR-werk.

De meeste mensen helpen liever dan dat ze om hulp vragen… herkenbaar?

Waarschijnlijk willen ze je wel helpen en dan zeggen ze ja.

Dan heb je hun commitment gewonnen en willen ze graag consistent zijn. Dus gaan ze je helpen bij het vraagstuk wat je ze voorlegt.

Jij als OR-lid geeft de (VenV) mening van de OR en vraagt of zij zich hierin herkennen.

Dus breng informatie (voorlopige standpunten, meningen van de OR, lijst met criteria, zorgpunten van de OR) naar de achterban. Door informatie te brengen en consistent te zijn zorg je voor vertrouwen.

Uiteraard ben je niet direct de eerste keer al volledig onder de aandacht. Je collega’s zullen eraan moeten wennen. Dus dit is een activiteit van de lange adem, maar voor drie of vier jaar is dat zeker de moeite waard.

Inhoudsopgave artikel

8.4

Score voor HBU Training en advies… na 31 ervaringen.

  • "Deze trainer heeft veel ervaring en kennis, kan goed peilen waar de behoefte van de groep ligt en zorgt ervoor dat je als team echt een stapje verder komt met een cursus die zowel leerzaam als leuk is."
  • "Positieve training. Theorie waar nodig. Discussie waar mogelijk en oefening waar gewenst met ruimte voor eigen initiatief. Voor onze medezeggenschap is een concreet resultaat dat we ons beter willen profileren m.b.v. agile werken. De basis daarvoor is gelegd tijdens training."
  • "Uitwisseling met OR van andere bedrijfstakken. Aanpak, ideeën. Vooral praktische insteek en het voor houden van spiegel zorgt ook voor andere kijk op je eigen werk en aanpak. Dat werkt erg prettig. "
  • "Leuke inspirerende training met weer een andere kijk op het voeren van dagelijks bestuur. Ondanks de jaren lange ervaring in de medezeggenschap, heb ik weer voldoende geleerd en bagage meegekregen om onze mensen te inspireren en mee te bewegen."
  • "Goede training van een trainer die op een plezierige manier gaat voor resultaat. Het prettige is dat hij je bij de les houdt, zorgt voor zinnige discussies en niet schroomt om in te grijpen als te veel van de koers wordt afgeweken."
  • "leerzaam, zinvol, to the point, goed ingaan op dagelijkse omstandigheden, fijn om afwisseling te hebben door middel van korte pauzes waardoor de aandacht er goed bij gehouden kon worden. Ook fijn dat er op z'n tijd een grapje gemaakt wordt. Deskundig persoon"
  • "Heldere uitleg, vriendelijk en geduldig persoon, goede methodes om zaken duidelijk te maken. Structuur en overzicht kan beter, niet altijd duidelijk waar we mee bezig waren of wat we gingen doen."
  • "Goed is dat hij rekening houdt van de wensen van de mensen .En zelfs tijdens de cursus gewoon kan afwijken van het programma . Fijne Trainer verheug me op de volgende cursus "
  • "Heb helaas maar een deel van de cursus meegemaakt, maar wel de essentie begrepen: adviseren doe je zo vroeg mogelijk! De trainer heeft niet alleen heldere sheets, maar laat je de boodschap ook zelf ervaren. "
  • "goed theoretisch kader aangeboden met goede vertaling naar praktisch handelen en goede praktijk oefeningen. Er hadden iets meer persoonlijke terugkoppelingen gegeven kunnen worden het begin was iets aftastend en onduidelijk tweede deel vond ik erg goed "
Deel je ervaring

Contactinformatie

  • HBU Training en Advies
  • Karel Doormanlaan 187

  • 3572 NV Utrecht

  • KvK nummer: 64897710
  • BTW nummer: NL176472538B01

© 2025 HBU Training en Advies

WhatsApp Contact

Stel je vraag aan Hielke HBU OR Expert