Contact van de Ondernemingraad (OR) met de achterban

Diverse mogelijkheden voor contact van de Ondernemingraad (OR) met de achterban

Redenen voor contact van de ondernemingsraad met de achterban

Ideële redenen

De medezeggenschap moet gespreid worden over alle werknemers.

De OR vertegenwoordigt iedere werknemer.

Strategische redenen

Wanneer een OR steun nodig heeft voor bepaalde stand­punten, moet er contact gelegd kunnen worden met “de” achterban.

De OR moet op de hoogte zijn van diverse standpunten die er onder de werkne­mers leven.

“De” achterban bestaat niet

Dus maak onderscheid voor contact van de ondernemingsraad met de achterban

Ten aanzien van werkne­mers met:

verschillende posities in het bedrijf(hoog/laag, afdeling/groep)

diverse achtergronden (politieke kleur, leeftijd, opleiding).

uiteenlopende belangen (regionaal/bedrijfsgebonden/verschillende thuissituaties).

Per onderwerp vaststellen waarom het contact van de ondernemingsraad met de achterban nodig is

Belang van contact met de achterban.

Kennis over onderwerp in OR/in achterban.

(Praktische) mogelijkheden tot raadplegen van/contact met achterban.

In welk stadium van besluitvorming binnen de OR, contact moet plaatsvinden.

Verwachtingen rond contact van de ondernemingsraad met de achterban realistisch en laag houden.

Mogelijkheden voor contact van de ondernemingsraad met de achterban

Informatie geven: in vroeg stadium, t.b.v. besluitvormingsproces in OR.

Informatie krijgen/halen: in vroeg stadium t.b.v. besluitvorming in OR.

Mening/oordeel vragen: in vroeg stadium t.b.v. besluitvorming in OR.

Verantwoording: achteraf informatie geven.

Methoden voor contact van de ondernemingsraad met de achterban

Schriftelijk contact van de ondernemingsraad met de achterban

  • Internet intranet
  • Narrow casting
  • Mededelingenbord
  • Notulen
  • Verslagen
  • Blog berichten
  • OR-jaarverslag
  • OR-brievenbus
  • OR-blad
  • Pamflet
  • Enquête
  • Handtekeningenactie

Mondeling contact van de ondernemingsraad met de achterban

  • “Onder de koffie”
  • Werkoverleg
  • Afdelingsbezoek
  • Contactpersoon per afdeling
  • Persoonlijk contact
  • Interviews
  • Jaarvergadering
  • Groepsgesprek
  • Massale vergadering

Bespreek eens met elkaar de onderstaande punten voor contact van de ondernemingsraad met de achterban

  • Ga na welke redenen voor contact met de achterban voor uw OR het belang­rijkste zijn.
  • Welke wijze van benaderen van de achterban was tot nu toe gebruike­lijk?
  • Welke nadelen zijn daaraan verbonden?
  • Welke voordelen zijn daaraan verbonden?

Bespreek de genoemde mogelijkheden, welke vormen van contact van de ondernemingsraad met de achterban

  • zijn in jullie bedrijf te gebruiken?
  • Probeer eens een voorstel uit met jullie OR, inclusief een mogelijke taakverdeling en tijdspad.

Reacties worden op prijs gesteld!

8.4

Score voor HBU Training en advies… na 31 ervaringen.

  • "Deze trainer heeft veel ervaring en kennis, kan goed peilen waar de behoefte van de groep ligt en zorgt ervoor dat je als team echt een stapje verder komt met een cursus die zowel leerzaam als leuk is."
  • "Positieve training. Theorie waar nodig. Discussie waar mogelijk en oefening waar gewenst met ruimte voor eigen initiatief. Voor onze medezeggenschap is een concreet resultaat dat we ons beter willen profileren m.b.v. agile werken. De basis daarvoor is gelegd tijdens training."
  • "Uitwisseling met OR van andere bedrijfstakken. Aanpak, ideeën. Vooral praktische insteek en het voor houden van spiegel zorgt ook voor andere kijk op je eigen werk en aanpak. Dat werkt erg prettig. "
  • "Leuke inspirerende training met weer een andere kijk op het voeren van dagelijks bestuur. Ondanks de jaren lange ervaring in de medezeggenschap, heb ik weer voldoende geleerd en bagage meegekregen om onze mensen te inspireren en mee te bewegen."
  • "Goede training van een trainer die op een plezierige manier gaat voor resultaat. Het prettige is dat hij je bij de les houdt, zorgt voor zinnige discussies en niet schroomt om in te grijpen als te veel van de koers wordt afgeweken."
  • "leerzaam, zinvol, to the point, goed ingaan op dagelijkse omstandigheden, fijn om afwisseling te hebben door middel van korte pauzes waardoor de aandacht er goed bij gehouden kon worden. Ook fijn dat er op z'n tijd een grapje gemaakt wordt. Deskundig persoon"
  • "Heldere uitleg, vriendelijk en geduldig persoon, goede methodes om zaken duidelijk te maken. Structuur en overzicht kan beter, niet altijd duidelijk waar we mee bezig waren of wat we gingen doen."
  • "Goed is dat hij rekening houdt van de wensen van de mensen .En zelfs tijdens de cursus gewoon kan afwijken van het programma . Fijne Trainer verheug me op de volgende cursus "
  • "Heb helaas maar een deel van de cursus meegemaakt, maar wel de essentie begrepen: adviseren doe je zo vroeg mogelijk! De trainer heeft niet alleen heldere sheets, maar laat je de boodschap ook zelf ervaren. "
  • "goed theoretisch kader aangeboden met goede vertaling naar praktisch handelen en goede praktijk oefeningen. Er hadden iets meer persoonlijke terugkoppelingen gegeven kunnen worden het begin was iets aftastend en onduidelijk tweede deel vond ik erg goed "
Deel je ervaring

Contactinformatie

  • HBU Training en Advies
  • Karel Doormanlaan 187

  • 3572 NV Utrecht

  • KvK nummer: 64897710
  • BTW nummer: NL176472538B01

© 2025 HBU Training en Advies

WhatsApp Contact

Stel je vraag aan Hielke HBU OR Expert

HBU Training & Advies